UPDATE CORONA

Dinsdag 31 maart

Lieve mensen,

Wat wordt er op afstand hard gewerkt door iedereen! Ik ben trots jullie inzet en betrokkenheid!!! Bedankt daarvoor!

Fijn dat we, ook al is het op afstand, toch de begeleidingen zo goed als mogelijk kunnen voortzetten! Houd er rekening mee dat afspraken in principe niet worden gemaakt, tenzij het echt nodig is en er de mogelijkheid is om de RIVM maatregelen op te volgen. In urgente gevallen kan er een afspraak op kantoor gemaakt worden, laat me vooral weten als dat het geval is, en als je m’n hulp nodig hebt..

Er is veel veranderd voor onze clienten de laatste weken. Er worden geen inburgerings-lessen meer gegeven en de inburgeringsexamens gaan voorlopig niet door. Scholen zijn mogelijkheden aan het onderzoeken om afstandsonderwijs te bieden. DUO biedt wel een uitstel maatregel.

https://www.inburgeren.nl/nieuwsberichten/artikel.jsp?cid=tcm:94-105735-16

Maar laten we de mensen vooral stimuleren om actief met de Nederlandse taal bezig te blijven, bijvoorbeeld met :

https://www.netinnederland.nl/

https://www.inburgeren.nl/examen-doen/oefenen.jsp  (inburgeringsexamens oefenen)

https://www.youtube.com/user/LanguageCentreRUG/playlists  (uitspraak oefenen)

Voedselbank

De voedselbank Noordwijk is open. Aanvragen kunnen gedaan worden, en op donderdag is de ophaaldag. 

Juridisch

De IND-loketten zijn dicht, dat betekent dat afspraken bij de IND voor bijvoorbeeld het ophalen van een verblijfspas niet door gaan. Op dit moment is het nog niet mogelijk nieuwe afspraken daarvoor te maken

Verlenging verblijfsvergunning. Hiermee kunnen we helpen! Als er een aantal verzoeken zijn, zullen we deze clusteren en via kantoor met beeldbellen gaan organiseren. Graag doorgeven als iemand tegen einde verblijf aan zit (check dit even voor je client in vvs) en/of als hierom wordt gevraagd door client. Informeer client dat hiervoor t.z.t. een belafspraak wordt gemaakt. Geef mij per mail naam door en einddatum verblijfsvergunning. Zodra een aantal verzoeken binnen zijn, zal ik dit met Kitty en Simon afstemmen zodat zij vanuit kantoor een aantal mensen na elkaar met beeldbellen kunnen gaan helpen. 

Informatie over corona: graag delen

Deze informatie is ook vertaald in arabisch, turks, tigrinya, chinees, engels, farsi

  • Maar ook is er door sleutelpersonen een corona helpdesk in het leven geroepen. Hier kunnen statushouders van maandag t/m vrijdag van 14.00-16.00 uur hun vragen over corona stellen in Arabisch, Nederlands of Tigrinya. Het nummer is 085 58 0 88 00. Geef het door! 

Ik krijg signalen dat de maatregelen niet overal worden begrepen en dat hier en daar mensen angstig zijn. Laten we daar alert op zijn.

VVS

VVS: blijf hierin schrijven! Zeker nu! Een goede verantwoording van wat wij allemaal in deze corona-periode doen is essentieel. Er wordt door jullie hard gewerkt en dat mag iedereen weten. Daarom is het belangrijk dat elk contact met cliënten, of elke actie voor cliënten in VVS wordt genoteerd. 

ISD en arbeid

Deze week heb ik een overleg met de ISD gehad. Er komen helaas op dit moment heel veel aanvragen voor uitkeringen binnen. De ISD moet doorgaan met heronderzoeken. Mocht een client een brief voor een heronderzoek krijgen, probeer de benodigde spullen samen met cliënt te verzamelen. Mocht dat niet op tijd lukken of niet volledig; bel de contactpersoon bij de ISD. Zij zijn op dit moment soepel maar laat het ze wel tijdig weten want alleen dan kunnen ze uitstel geven. De contactpersoon laat het mij ook weten als statushouders niet op tijd dreigen te reageren op post zodat wij misschien ook nog wat kunnen ondervangen.

Reiskosten inburgering worden opgeschort aangezien mensen natuurlijk niet meer naar de lessen kunnen. Dit geldt ook voor alle andere trajecten van de ISD, deze liggen allemaal stil tot nader order.  De ISD is samen met diverse taalscholen aan het onderzoeken of lessen ook digitaal gegeven kunnen worden. Let op: dit geldt voor de taallessen die vanuit de ISD worden aangeboden. Hier maakt niet iedereen gebruik van en valt buiten de inburgering die cliënten zelf betalen met hun DUO-lening.

Mocht een client zijn werk dreigen te verliezen; neem gerust contact op met de ISD. Zij hebben hierin ook een adviesfunctie, kunnen meedenken en waar nodig helpen. Laat client vooral niet uit zichzelf ontslag nemen. Eerst advies inwinnen! Vanwege de corona nood-maatregelen t.a.v. werk kan een client namelijk snel in de problemen komen.

UVW heeft een Q&A op hun site gezet

https://www.uwv.nl/werkgevers/veelgestelde-vragen/coronavirus/index.aspx

Baan verlies

Het kabinet wil tijdens de coronacrisis banen en inkomens van mensen beschermen. Daarom is op 17 maart een economisch noodpakket aangekondigd. Eén van de maatregelen is een tegemoetkoming in de loonkosten voor bedrijven die nu omzetverlies lijden.  Zij kunnen dan om de corona reden geen mensen ontslaan.

Lees verder

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/31/now-regeling-klaar-loketten-bijna-open

Bereikbaarheid kantoor

Het kantoor is uiteraard bereikbaar. Zoals jullie weten is de telefoon doorgeschakeld naar mijn mobiele cliënten ook via whatsapp hun post laten zien. Als er een vraag of foto binnen komt, stuur ik het weer naar de begeleider door. 

Informatie op intranet en vluchtweb

Op intranet en vluchtweb is veel informatie te vinden. Q&A corona voor begeleiders – informatie voor cliënten. Deze informatie vind je via Intranet -> Nieuws -> Bekijk hier alle nieuwsberichten in verband met het Coronavirus -> Bekijk de Q&A Corona voor begeleiders met informatie voor cliënten. 

De link naar intranet is: https://intranet.vluchtelingenwerk.nl

De link naar vvs is: https://www.vvsweb.nl/login

Bijscholen……
En mocht je je vervelen, kijk gerust even op intranet bij training en opleiding (bovenste balk), hier zijn ook e-learning modules te vinden

Geef een reactie