De coaching vestigingstrajecten zijn gericht op het praktisch wegwijs maken van nieuwkomers in de gemeente in de eerste zes maanden.

Cliënten worden toegerust om alle praktische zaken in hun nieuwe leefomgeving zelf te regelen. Voor cliënten is het belangrijk dat zij zo snel mogelijk op eigen benen leren staan en zelfstandig een nieuw bestaan kunnen opbouwen. VWN maakt daarom gebruik van een coachingsmethodiek waarbij cliënten worden aangesproken op hun eigen kracht en mogelijkheden. Vaak ontstaat er een vertrouwensband tussen de MB en de cliënt en biedt de MB naast praktische ondersteuning ook een luisterend oor.

Ook gaan we met de client een samenwerkingsovereenkomst aan en ook moeten ze ervoor tekenen dat wij  persoonsgegevens mogen delen met de instanties waar we mee samenwerken .

Engelsetalige- Machtiging 2- VluchtelingenWerk

Engelsetalige- Machtiging 1- Juridische procedure

Arabischtalige- Machtiging 2- VluchtelingenWerk

Arabischtalige- Machtiging 1- Juridische procedure

Ook leuk is de folder welkom in de gemeente die vind je op intranet. hier 

In de fase van Praktische hulp wordt de checklist Vestiging gebruikt, zodat alle belangrijke zaken geregeld worden. De factsheet Efficiente Regeldag is wellicht een handige folder en geeft een goed overzicht van wat er bij vestiging geregeld moet worden, door de gemeente, maar deels ook door maatschappelijk begeleiders.

Voor cliënten zijn enkele brochures beschikbaar in meerdere talen (Nederlands, Engels, Arabisch en Tigrinya): de brochure Welkom in uw gemeente, met allerlei praktische informatie en daarbij een aanvullende tekst met uitleg over de participatiewet en de bijstandsuitkering. En voor statushouders die uit zichzelf naar een andere gemeente verhuizen, en daar meestal geen recht meer hebben op maatschappelijke begeleiding, is de Checklist Verhuizing.

Door goed in VVS te registreren, is ook voor collega’s inzichtelijk hoe de situatie van de cliënt is en welke begeleiding al geboden wordt.