Hebt u onvoldoende inkomen of eigen vermogen? Dan kunt u bij de ISD een bijstandsuitkering aanvragen. Om in aanmerking te komen moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.

Voorwaarden

  • U woont rechtmatig in Nederland.
  • U woont in Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout of Teylingen.
  • U bent minimaal 18 jaar.
  • Uw inkomen en/of eigen vermogen is lager dan de bijstandsnormen.
  • U bent niet gedetineerd.

Regels bij inkomen, of dwangsom

Over recht op bijstand_uitkering bij inkomsten_vermogen

Aanvraag indienen

Vul het aanvraagformulier volledig in. Let op met antwoorden, 0 of nee is ook een antwoord. Voor de aanvraag heeft de ISD min. een week nodig om het te verwerken.

Let bij het invullen van de formulieren goed op dat alle vragen beantwoord worden, nee of nul is ook een antwoord.

Zie hier het Schema Statushouders de werkvolgorde van de ISD

Gezinsuitkering aanvragen

Als partners die hierheen komen voor gezinshereniging krijgen ze een brief van de IND waarbij ze dus toestemming krijgen en de procedure in gang te zetten. Deze brief is voor de ISD voldoende bewijs dat deze partner “legaal” verblijft bij zijn of haar partner. Met deze brief kunnen wij dan ook een uitkering omzetten naar een gezinsuitkering  ( in ieder geval tijdelijk). Wij hebben natuurlijk wel alle documenten nodig om het dossier (echt) af te maken zoals bsn verblijfvergunning etc. In de meeste gevallen krijgen de mensen dit na 3 a 4 weken en kunnen we daarna het dossier compleet maken.

Het is belangrijk dat de herenigde gezinsleden zich zo snel mogelijk melden bij de ISD zodra ze in de gemeente zijn. Uiteraard ook zo snel mogelijk inschrijven bij de gemeente (zodra de bsn bekend is). Als de verblijfspassen en bsn bekend zijn, graag doorgeven aan de ISD zodat ze het dossier compleet kunnen maken. De aanvraag procedure voor de gezinsuitkering blijft hetzelfde, dus wel gewoon het aanvraagformulier voor gezamenlijk huishouden bij de ISD inleveren.

Bij gezinshereniging moet er een uitkering aangevraagd worden voor het gezin. Geef aan hoe de situatie is. Omzetting 1 pers. naar gezinsuitkering: op basis van de IND beschikking kan de ISD de norm omzetten naar gezinsuitkering. Zie Schema Gezinshereniging

De ingangsdatum is gelijk aan het feitelijk verblijf van de persoon(en). Er moet een nieuw ingevuld aanvraagformulier door beiden ondertekend worden ingeleverd tijdens een uitkeringsintake. De partner wordt dan ook gewezen op de rechten en plichten verbonden aan de uitkering. We hanteren hier de reguliere werkwijze voor aanvraag uitkering statushouders.

 

Voor de aanvraag van een bijstandsuitkering kunt u dagelijks van 09.00 tot 17.00 uur telefonisch contact opnemen met ons Klant Contact Centrum (KCC), bereikbaar via het gratis telefoonnummer
(0800) 95 67 000. Het KCC maakt met u een afspraak voor een gesprek met een consulent.

Bent u al boven de pensioengerechtigde leeftijd?

Bent u ouder dan de pensioengerechtigde leeftijd, dan kunt u voor een aanvraag terecht bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) (www.svb.nl).

Bent u jonger dan 27 jaar?

Als u jonger bent dan 27 jaar, dan krijgt u eerst een gesprek met een consulent van de ISD. Daarna start een zoekperiode van vier weken. Tijdens deze vier weken moet u er alles aan doen om werk te vinden of om terug te gaan naar school. Pas als dit niet lukt, kunt een bijstandsaanvraag indienen.

Rechten en plichten

Als u een bijstandsuitkering aanvraagt, hebt u naast rechten ook plichten. Voorbeelden hiervan zijn de arbeidsverplichtingen en de inlichtingenverplichting. De ISD heeft een spelregelboekje waarin de rechten en plichten staan uitgelegd. Als u een uitkering aanvraagt is het belangrijk dat u het spelregelboekje leest, zodat u goed op de hoogte bent van uw rechten en plichten.

Meer informatie

Voor meer informatie over een bijstandsuitkering of het spelregelboekje kunt u terecht op de website van de ISD. Of u kunt contact opnemen met de ISD Bollenstreek.

Bereikbaarheid

Telefoon: (0800) 95 67 000 (gratis)
Website: www.isdbollenstreek.nl
E-mail: info@isdbollenstreek.nl
Persoonlijk: bezoek aan het lokaal loket/het zorgloket/Wmo Adviescentrum van uw woonplaats.