Je hebt een eerste afspraak via de TL gemaakt met een nieuwe cliënt voor een nieuwe woning. Je kunt al wat voorbereidingen doen, en als je het handig vindt kun je deze

Checklist-1 gebruiken om af te vinken wat je wel/niet gedaan hebt.

Stap 1 bezichtiging woning wat je kunt voorbereiden.

TL stuurt uitnodigingsbrief naar cliënt in de opvang en per mail aan de  COA in het AZC. Zij zullen ervoor zorgen dat, de in de brief opgevraagde documenten in orde zijn.

De eerst afspraak is op het adres van de woning met de woningcorporatie e/o de huidige bewoner.

Meenemen met bezichtiging

  • Bezichtiging woning, afspraken maken met huidige bewoner (indien van toepassing) over de overname inboedel. Gebruik hiervoor de Overnamelijst (Padua)  overnameformulier-inboedel   (Stek) Hou rekening met budget van cliënt en noteer de bankgegevens van de bewoner om het afgesproken bedrag later over te kunnen maken!
  • Sommige cliënten willen extra zaken aan de woning laten aanpassen (bv. 2e toilet, dakkapel etc)  Zelf klussen in uw woning checklist van Padua deze kun je dan aan client voorleggen.
  • Doe tijdens de bezichtiging van de woning een voorinspectie voor reparaties. Vul de gemaakte afspraken in op overnameformulier inboedel woningaanbieding in, laat beide partijen tekenen voor akkoord.

Op kantoor!

  • Informatie verstrekken over inrichtingsvergoeding. Hier de normbedragen die als laatste bij ons bekend zijn, ISD verstrekt deze niet meer.
  • Wellicht is het handig om voorafgaand aan de eerste afspraak de relevante vertalingen van deze formulieren aan de cliënt(en) toe te sturen. Je vindt ze hier:
  • ( NB: alleen de Nederlandse versie is rechtsgeldig en bedoeld voor ondertekening)

Indien een gekoppelde vergunninghouder de aangeboden woonruimte weigert, moet teamleider dit direct melden aan de Helpdesk Uitvoering van het COA, via helpdeskuitvoering@coa.nl. In uw melding dient u aan te geven wie de weigeraar is (naam en V-nummer), het aantal personen in het huishouden, het adres, de kale huurprijs en de reden van weigering. Hiervoor moet men wel voor weigering tekenen, dus de acceptatieverklaring gebruiken, en dan geen acceptatie maar weigering van maken!  Geef dit aan de Teamleider 
  • Formulieren machtigingsovereenkomst begeleiding integratie en machtiging gegevensverstrekking gemeente. (uit VVS)

Zie hier voorbeeld. overeenkomst begeleiding integratie  en machtiging gegevensverstrekking gemeente

Invullen/ uitleggen en ondertekenen met client

Uitlegbijzondere bijstand, bedrag bestaat uit:  inrichtingskrediet, overbruggingsuitkering (om de eerste maand levensonderhoud te overbruggen) en woonkostentoeslag. (Woonkostentoeslag is voor de periode dat ze geen huurtoeslag krijgen en vanaf datum ingang uitkering, dus niet van datum huurcontract. Dus betrokkene heeft de uitkering vanaf 15-3-24 Krijgt van vanaf 1-4-2024  huurtoeslag. Woonkostentoeslag wordt dan verstrekt van 15-3-2024 tot en met 31-3-2024)Datum ingang uitkering is de de vertrekdatum van de B12 van het COA.   Het huurcontract kan eerder ingaan maar dat is volgens de wet niet de datum dat zij recht hebben op bijstand uit de gemeente waarin ze wonen. 

Zie normbedragen hier voor bedragen uitkering, inrichtingsvergoeding inrichtingsvergoeding  incl. witgoed  2023. Bedragen voor 2024 zijn opgevraagd, zullen wellicht een paar tientjes meer zijn, maar dit is een goede schatting van wat men kan verwachten.

Begin met alles te scannen en opslaan

Scannen en in VVS zetten

  • Formulieren machtigingsovereenkomst begeleiding integratie en machtiging gegevensverstrekking gemeente (in VVS in de procedure links Toestemming persoonsregistratie en gegevensverstrekking, uploaden)
  • inkomstenverklaring COA (ontvangen van TL)
  • verblijfsvergunning (ID)
  • bankpas
  • BRP van de gemeente waar ze in het COA hebben gezeten. (print van mijnoverheid.nl)
  • Inboedel overname formulier naar woningstichting
  • Alle ingevulde en getekende formulieren scannen en in VVS hangen

Voor onze informatie

Wat goed werkt is van te voren ook even het aankomende huurcontract globaal door te nemen of de vertaling op papier mee te geven… aan cliënten zodat er bij de afspraak tekenen huurcontract geen misverstanden ontstaan of te veel vragen zijn. Hier vind je diverse vertalingen van de huurovereenkomsten en de huisregels.

Woonregels STEK 

https://www.stek-wonen.nl/Home/Beheer/Zoekresultaten.html?term=woonregels+

ALGEMENE WOONREGELS Plezierig wonen is een zaak van ons allemaal

General housing rules

General housing rules Arabic

houserules Farsi

Stek-Perzichetalige huurcontract sociale sector

WOON HUUR REGELS PADUA

General housing rules- Sint Antonius van Padua  

Sint Antonius van Padua-Arabischtalige

Sint Antonius van Padua-Perzischetalige

Stek-Arabischtalige huurcontract sociale sector

Perzichetalige algemeen woonregels NWS

 

Dan, Voor clienten zit er  een overeenkomst begeleiding en een overeenkomst gegevens bewerking, AVG in….
het zijn er dus toch nog 2 maar beide in VVS… ja en beide zijn belangrijk te laten tekenen en in VVS terug te hangen bij machtiging
persoonsgegevens.

 

Beide documenten in VVS opslaan


Tussen de eerste afspraak en de tweede afspraak zorgt de ISD dat het eerste bedrag op tijd op de rekening van de cliënt staat. Hou dit goed in de gaten. Na de eerste aanvraag bij de ISD wordt er een consulent gekoppeld aan het dossier. Deze consulent is het vaste contactpersoon voor de cliënt bij de ISD. Met de consulent kun je rechtstreeks schakelen.

 Wat een handige site is om mee te geven aan client

https://www.netinnederland.nl/

https://www.refugeehelp.nl/